Buku Kisah Syeikh Abdul Kadir Jilani karya A.S. Salik terjemahan Abdul Majid Haji Khatib ini biarpun sangat nipis, tetapi sebenarnya membentangkan suatu kehidupan yang sangat tebal karamahnya.

Syeikh Abdul Kadir Jilani menerima jolokan Sultanul Auliya bukan atas dasar mengagungkan tanpa sebab, sebaliknya beliau dianggap ulama besar sufi yang memperhaluskan perjalanan tariqat tasawuf sehingga tariqat yang tidak tersusun pada zaman sebelumnya, menjadi lebih teratur selepasnya.

Buku ini membuka pengetahuan kita terhadap kehidupan tokoh yang kakinya berada di atas leher semua wali-wali itu, ia tidak hanya latar keluarga dan pendidikan, sebaliknya kita disedarkan terhadap kedudukannya yang tinggi dan hampir kepada Kekasihnya, karamah dan barakah yang ada pada beliau yang sukar untuk ditanggap dengan akal yang menolak elemen ghaib.

Bagaimanapun wajar diingatkan membaca buku ini bukan bererti membacanya secara literal atau menanggapnya tidak boleh dengan jiwa yang keras dengan pengaruh modenis atau Wahabiah, sebaliknya perlu sabar untuk menekuni dan memahami simbol dan isyarat dalam kehidupan kaum sufi.

Tajuk: Kisah Syeikh Abdul Kadir Jilani
ISBN: 9838670131
Penerbit: Pustaka Aman Press
Penulis: Abdul Majid Hj Khatib
Muka Surat: 102
Halaman: hitam putih
Format: Paperback
Berat (kg): 0.05
Dimensi (inch): 5"x 7.5"
Availability: In Stock
price/RM8.90

0 Reviews